Памер шрыфту
A- A+
Iнтэрвал памiж лiтарамі
Каляровая схема
A A A A
Дадаткова

Класны час "Пластык: за і супраць»

Мэта: азнаямленне навучэнцаў з праблемай забруджвання Зямлі бытавымі адходамі, са спосабамі іх перапрацоўкі і другаснага выкарыстання.
Задачы:
- садзейнічаць фарміраванню навыкаў культуры паводзін у прыродзе, правільнай ўтылізацыі бытавых адходаў;
- арганізаваць сітуацыю, якая спрыяе выхаванню чуласці, спагадлівасці, асабістай адказнасці за стан навакольнага асяроддзя.
Ход мерапрыемства
I. арганізацыйны этап
Настаўнік. Дарагія хлопцы! Наш класны гадзіну прысвечаны адной з самых важных праблем для навакольнага асяроддзя! Што гэта, вы зразумееце, паслухаўшы верш.
Падрыхтаваныя хлопцы чытаюць верш С. Міхалкова "Прагулка".
Мы прыехалі на рэчку нядзелю правесці,
А вольнага мястэчка каля рэчкі не знайсці.
Тут сядзяць і там сядзяць. Загараюць і ядуць.
Адпачываюць, як хочуць, сотні дарослых і дзяцей.
Мы па беразе прайшлі і паляначку знайшлі.
Але на сонечнай палянцы тут і там пустыя банкі
І як быццам нам на злосць нават бітае шкло.
Мы пайшлі па беразе, месца новае знайшлі.
Але і тут да нас сядзелі: таксама пілі, таксама елі,
Палілі вогнішча, паперу палілі, насорили і сышлі.
Мы прайшлі, вядома, міма.
- Гэй, хлопцы! – крыкнуў Дзіма.
Вось мястэчка-хоць куды!
Крынічная вада,
Цудоўны выгляд, цудоўны пляж,
Распакоўваць багаж!
Мы купаліся, загаралі, палілі вогнішча, у футбол гулялі –
Весяліліся, як маглі:
Пілі квас, цукеркі елі, карагодам песні спявалі...
Адпачылі і пайшлі...
І засталіся на палянцы
Ля патухлага вогнішча:
Дзве пабітых намі склянкі,
Дзве размоклыя абаранкі,
Словам, гара смецця.
Мы прыехалі на рэчку
Нядзеля правесці,
Толькі чыстага мястэчка
Каля рэчкі не знайсці!
- Чаму хлопцы не знайшлі вольнага мястэчка?
- Як вы думаеце, аб чым мы сёння будзем гаварыць?
- Аб праблеме смецця.
II. Актуалізацыя ведаў
Настаўнік. У цяперашні час на кожнага жыхара нашай планеты прыходзіцца ў сярэднім каля 1 тоны смецця ў год. Калі ўвесь назапашваецца за год смецце не знішчаць і не перапрацоўваць, а ссыпаць у адну кучу, утварылася б гара вышынёй з Эльбрус-найвышэйшую вяршыню Еўропы. Штодня мы выкідваем кансервавыя банкі, розныя ўпакоўкі, паперу, бутэлькі, прадметы з пластмасы і пластыка, старыя бытавыя прыборы і многае іншае. Як мы пазбаўляемся ад смецця? (Кідаем смецце ў скрыню, смеццевае вядро або кантэйнер.)
- А куды ж далей трапляе смецце? (Машына забірае смецце з кантэйнераў, бакаў і вязе кудысьці.)
Штодня ў горадзе ўтворыцца велізарная колькасць смецця, які вывозяць адмысловымі машынамі і адпраўляюць на сметнік. Звалка-гэта навала смецця. Звалкі знаходзяцца за горадам, таму што смецце вылучае атрутныя рэчывы, а гэта небяспечна для здароўя чалавека. Успомніце, каля вашых дамоў стаяць смеццевыя бакі. Калі машыны штодня вывозяць смецце-паху там амаль няма, калі ж смецце не вывозіцца даволі доўгі час, то праходзіць міма такіх бакаў непрыемна. Чаму? (Непрыгожая куча, непрыемны пах). Такі ж пах вылучаецца і на вялікіх звалках за межамі нашага горада, атручваючы паветра і глебу вакол. А бо на месцы звалак маглі быць паркі, лясы.
III. Пастаноўка праблемы
– Куды дзяюцца лісце, апалае восенню?
- Што адбываецца з дзікімі звярамі і птушкамі, калі яны паміраюць?
- Адказ адзін: усё гэта распадаецца, каб даць пачатак новага жыцця ў
вечным прыродным кругавароце.
- А цяпер паглядзім на іншыя паклады, якія не перегнивают і ня
прыносяць карысць прыродзе. (Кансервавыя банкі, пластыкавыя бутэлькі, упакоўкі, пакеты, зламаныя цацкі, старая адзенне і абутак)
Усё гэта смецце ўяўляе пагрозу для навакольнага асяроддзя, многія з іх небяспечныя для здароўя чалавека, так як ўтрымліваюць фарбавальнікі, растваральнікі, мыйныя сродкі, лекі і іншае.
І таму, для таго, каб у прыродным асяроддзі расклалася апельсінавая і бананавая лупіна патрабуецца да 6 месяцаў.
Папера ад 2 да 10 гадоў.
Вырабы з тканіны – 2-3 гады.
Гумовыя кеды-50-80 гадоў.
Кансервавая банка-90-100 гадоў.
Пластмаса-500 гадоў.
Шкло-1000 гадоў.
Поліэтыленавы пакет - больш за 200 гадоў.
- Штодня кожны чалавек выкідвае да 1 кг смецця. А калі гэты лік памножыць на колькасць жыхароў нашага горада, то атрымліваецца даволі прыстойны вынік.
- Што трэба зрабіць, каб паменшыць звалкі, забруджвальныя прыроду?
( Раздзельны збор адходаў).
- Навошта збіраць смецце паасобна? (Для другаснай перапрацоўкі адходаў).
- Што можна перапрацаваць другі раз? (Макулатуру, Шкло, пластмасы, металалом).
Пластык-самая вялікая група адходаў. Як бачым, часцей за ўсё мы выкідваем менавіта пластыкавыя ўпакоўкі. Сапраўды, сучасны вытворца часцей за іншых выкарыстоўвае пластыкавую тару. Але пластык-гэта вынаходніцтва чалавека, такога матэрыялу ў прыродзе не існуе, таму прырода не можа перапрацаваць яго сама. Спальваць іх нельга, бо пры гэтым вылучаецца вялікая колькасць шкодных рэчываў.
IV. Інфармацыйны блок. Перапрацоўка пластыка ў Беларусі.
1 вучань. Каб пластыкавая бутэлька ператварылася ў іншую, карысную ў побыце рэч, яе спачатку трэба адправіць у кантэйнер для збору пластыка. Пры гэтым яе пажадана спляскаць: так у кантэйнер змесціцца ў некалькі разоў больш бутэлек, і смеццявоз не стане вазіць паветра. Далей пластыкавае смецце (а таксама сабраныя асобна адходы паперы, шкла) адпраўляюцца на сартаванне, адкуль ужо ва ўпакаваным выглядзе паедуць на прадпрыемствы, якія займаюцца перапрацоўкай. "РеПлас-М" у Магілёве – адно з іх. Бутэлька, якую бяруць на перапрацоўку, можа складацца з некалькіх кампанентаў: уласна бутэлька, этыкетка, корак. Лінія гэта ўсё аўтаматычна падзяляе, а потым паасобку гэта перапрацоўваецца. Адбываецца драбненне, мыйка, падзел, Сартаванне палімераў. У месяц завод перапрацоўвае каля 900-1000 тон усіх відаў сыравіны. Амаль у кожнай бутэльцы будзе недапіты напой, вельмі часта-наліплы пясок, бо многія бутэлькі збіраюць на вуліцах і на звалках. Нярэдка засоўваюць ўпакоўку ад чыпсаў, сухарыкаў. Тэхніка можа падзяляць гэтыя рэчы, але лепш не шпігавалі ёмістасць, чым патрапіла.
2 вучань. Барысаўскі завод пластмасавых вырабаў-адзін з пакупнікоў прадукцыі з Магілёўскага завода "Рэплас-М". У Барысаве выпускаюць тавары і з ПЭТ-сыравіны. Былыя коркі ад бутэлек ператвараюцца тут у новыя формы жыцця. Усяго завод выпускае больш за тысячу відаў розных тавараў: вёдры, тазікі, кошыкі, падносы, этажэркі і т. п. У некаторых з іх доля перапрацаванага матэрыялу невялікая, некаторыя (савок для смецця, рыдлёўкі, граблі і т. п.) могуць быць цалкам выраблены з былых вечкаў ад бутэлек, каністры для хімічнай прадукцыі таксама зроблены з даданнем "другасны рынак", атрыманай з адходаў. Тут вырабляюць кантэйнеры для збору смецця аб'ёмам ад 120 да 700 літраў. Атрымліваецца, што адпрацаванае смецце можа стаць сховішчам іншага адпрацаванага смецця. І каб смецце ўвасобіўся ў карысных таварах, важна яго правільна сабраць і перапрацаваць.
V. абмеркаванне прапаноў па абароне прыроды ад смеццевага пластыка. Праца ў групах.
«Эколаг»
- На стале канверт з парадамі. Паглядзіце, ці не знойдзецца на ім рады для вырашэння нашай праблемы? Задача дзяцей-выбраць правільныя парады (№2-9)
1. Давай ніколі не сварыцца
2. Выкідваць пластык у спецыяльныя кантэйнеры
3. Ня смяціць ў грамадскіх месцах.
4. Не выкідваць пластыкавыя бутэлькі і смецце ў вадаёмы
5. Адмовіцца ад прадуктаў, упакаваных у пластык.
6. Набываць прадукты ў папяровых пакетах.
7. Карыстацца крамніннымі, а не пластыкавымі торбамі.
8. Перапрацоўваць пластык для вырабу іншых прадметаў (даваць яму «другое» жыццё)
9. Забараніць бясплатную выдачу пластыкавых пакетаў у крамах.
10. Больш усміхайцеся! Ўсмешка-рашэнне ўсіх праблем!
11. Піце больш чыстай вады! Гэта дапаможа вам выглядаць добра.
12. Ранішняя прабежка дапаможа вам захаваць здароўе!
"Абаронцы прыроды»
- Прыдумайце плакат, які можна размясціць у грамадскім месцы.
Напрыклад:
Пластык для прыроды-проста бяда.
Ён не раскладаецца нідзе і ніколі!
У папяровых пакетах прадукты бярыце!
Пластык вельмі шкодны! Прыроду беражыце!
«Гаспадарнік»
- Назавіце арыгінальныя спосабы выкарыстання бутэлек у гаспадарцы.
(З бутэлек робяць кармушкі, збанкі для расады, вырабы для ўпрыгожвання кветнікаў, садоў.)
VI. Вынік
Сёння мы пазначылі надзённую экалагічную праблему-шкодны смеццевы пластык. Прапанавалі некаторыя шляхі яе вырашэння, вырашылі, што мы самі будзем рабіць, каб паменшыць гэтую праблему. Зрабілі важны крок у абарону прыроды-стварылі экалагічны плакат, які размесцім у школе, пакажам бацькам і знаёмым.

        

Казлоўская Н. а., настаўнік пачатковых класаў

Раздзелы сайта